نحوه رنگ درب‌های چوبی

در مقاله‌ی قبل به آشنایی با طبیعت و شکل ظاهری چوب‌ها پرداختیم. حال می‌خواهم روش رنگ‌آمیزی آن‌ها را هم به شما یاد بدهم.

روش زیرسازی و آماده‌سازی چوب گردو جهت رنگ‌آمیزی تا مرحله‌ی پایانی (البته این چون قبل از اینکه به دست رنگ‌کار چوب برسد شکل اصلی خود را پیدا کرده است و در نجاری به درب، چهارچوب، مبل، صندلی، دکوری و … تبدیل شده است.) ولی در اینجا می‌خواهیم چگونگی رنگ درب تمام چوب گردو را به شما نشان دهیم.

وقتی یک درب، با هر طراحی، بعد از نصب به روی چهارچوب (که طریقه نصب درب را هم در بخشی دیگر به شما توضیح خواهم داد) به دست استاد رنگ‌کار می‌رسد، ابتدا درب باید زیرسازی شود. یعنی هر فرورفتگی، ترک و همچنین بین خطوط اتصالات درب یا هر چیزی که ما را به یک سطح پرداخت شده برساند را با بتونه‌ای که همرنگ چوب درب است، بتونه‌کاری می‌کنیم.

سپس سطوح درب را با ماشین پوست یا همان دستگاه سنباده برقی، سمباده کاری می‌کنیم تا سطوح ناصاف و ناهموار را پرداخت و زائده‌های سطح درب را برطرف کنیم. این مرحله با سنبادهP ٨٠ انجام می‌شود.

مرحله بعد، پرداخت دوم درب هست که با دستگاهی به نام سنباده لرزان صورت می‌گیرد. سنباده لرزان که به اختصار لرزان می‌گویند، دستگاهی است که کار سمباده زنی را از به جای حالت چرخشی ماشین پوست، به حالت لرزشی انجام می‌دهد. این دستگاه به سرعت به تمام جهات عقب، جلو، چپ و راست حرکت می‌کند که می‌توان سطوح زبر، ناهموار و موج‌دار چوب را صاف و یک دست کرد. سنباده متصل به این دستگاه اغلب از نوع P١٠٠ است.

البته ناگفته نماند داخل ابزارهای درب، یعنی قسمت‌هایی که توسط نجار طراحی شده و به اشکال مختلف در سطح درب درآمده نیز باید سنباده کاری شود. این مرحله از سنباده کاری به دو روش انجام می‌شود؛ روش اول توسط توپی از سنباده که روی دریل بسته شده و روش دوم به صورت دستی، با یک سنباده‌یP ٨٠ تاه شده انجام می‌شود.

وقتی سنباده کاری درب تمام شد و شکل خوب و پرداخت شده‌ای را پیدا کرد، حالا نوبت به انتخاب رنگ درب می‌رسد. همانطوری که در بخش قبلی درمورد شناخت بیشتر ما از انواع چوب‌ها خواندید.

در این قسمت می‌خواهیم شما را با رنگ گردویی آشنا کنیم. بعد از اینکه زیرسازی اولیه انجام شد و درب آماده‌ی رنگ آمیزی شد، درب را با آستر شاپان گردویی که از مشتقات نفتی است با بنزین به هر نسبتی که می‌خواهیم از طیف رنگ تیره تا روشن ترکیب می‌کنیم و با کرباس مخصوص همین کار به صورت دستی سطح چوب را آغشته می‌کنیم و در این قسمت زمینه‌ی رنگ گردویی ما ایجاد شده اما هنوز مراحل زیادی است تا کار ما به سرانجام برسد بعد از آستر کردن (شاپان) زمینه‌ گردویی کارمان را با رنگ سیلر می‌پوشانیم. (در این مرحله از کار بیشتر با پیستوله و به صورت پاشش انجام می‌شود اما با قلم‌مو و غلتک هم می‌شود انجام داد) رنگ سیلر مانند عایق و پوششی اولیه روی سطح آستر شاپان را می‌شاند و رنگ آستر را استحکام می‌دهد.

از این مرحله به بعد کلیه‌ی رنگ‌هایی که روی سطح کارمان می‌پاشیم، رنگ‌های فوری هستند. یعنی با تینرهای فوری که فراریت بالاتری دارند انجام می‌شود. این رنگ‌ها متفاوت از رنگ‌های دیگر است که در بعضی از رنگ‌های اتوموبیل هم کاربرد دارد.

در تینرها یا همان حلال‌های رنگ‌های فوری به نسبت استون و ریتاردی که به ماده‌ی اولیه‌ی تینر اضافه می‌شود فراریت و درجه‌ی تینر را مشخص می‌کند. به طور مثال با علائم و شماره‌بندی ١٠٠٠٠ و ١٢٠٠٠ و ٢٠٠٠٠ که هر کدام مخصوص رقیق کردن یک نوع رنگ‌های فوری هست.

در ادامه‌ی کار بعد از اینکه سیلر روی سطح کار ما خشک شد، هنوز شیارها و منفذها و ایراداتی در روی سطوح چوب ما امکان دارد که باشد و ما باز هم برای بار دوم با بتونه‌ای که همرنگ سطح کارمان  است و ترکیبی از مل و سریش و پودر رنگ‌های که با هم ترکیب کرده تا همرنگ سطح کاری که می‌خواهیم باشد، بسازیمو این ترکیب را با آب به صورت خمیر درمی‌آوریم و با کاردک به روی سطح کارمان می‌گذاریم.

بعد از اطمینان پیدا کردن از انجام بتونه کاری، با سنباده‌ای که مخصوص این مرحله از کارمان است (سنباده P١٢٠)، می‌ساییم تا پرداخت و صاف شود. (توضیحات: با سنباده‌ای که برای ساییدن چوب استفاده می‌کنیم از زبر تا نرم است تا سطح چوب صدمه نبیند به ترتیب از شروع کار تا پایان کار. زبری سنباده در پشت ورق سنباده به صورت یک عدد همراه با حرف P مشخص شده است. هر چه آن عدد کوچک‌تر باشد، سنباده زبرتر است. مثلا سنباده P٨٠ از P١٠٠ زبرتر است. حتی در رنگ‌های پلیشی این شماره تا P٨٠٠ هم می‌رسد.)

دیگر سطح کار ما بدون هیچ خلل و فرجی آماده‌ی مراحل بعد است. با هم رنگ سیلر را که با تینر ١٠٠٠٠ رقیق کرده‌ایم برای بار دوم با یک پاشش و پاس قوی‌تر انجام می‌دهیم در این مرحله شکل ظاهری درب ما آماده است و سنباده‌ی P١۵٠ دوباره رنگ را پرداخت می‌کنیم. از اینجای کار به بعد مهم است و بستگی به سلیقه‌ی شما دارد. می‌توانیم همرنگ روی سیلر را به هر رنگی که بخواهیم انجام دهیم. در این مرحله به صورت عمده ترکیب همرنگی ما با سه رنگ مشکی، قرمز و زرد است. با این سه رنگ می‌توانیم تنوع زیادی ایجاد کینم. در همرنگ ونگه که سیاهی زیادی دارد در ترکیب این سه رنگ یا فندقی که قرمز بیشتری دارد یا عسلی و خودرنگ که زرد یبشتری دارد و یا همان همرنگ گردویی که ترکیب متناسب و متعادلی از این سه رنگ است.

بعد از اتمام این مرحله به سلیقه شخصی می‌توانیم با تیره‌تر کردن حاشیه‌های کار به صورت سایه پاشی سطح کار را پخته‌تر و سه بعدی‌تر کنیم. البته اضافه کنم که در صنعت رنگ‌کاری چوب فضا برای اجرا بی‌نهایت است و ما درحد وسع قلم‌مان به شما عرض می‌کنیم. حالا سایه کاری ما هم تمام شده و برای اینکه کار ما ثبات بیشتری پیدا کند، یک پاس دیگر رنگ کیلر فوری که با تینر ١٢٠٠٠ حل شد انجام می‌دهیم. بعد از اینکه رنگ کیلر خشک (تقریبا در دمای معمولی C°٢۵ بعد از یک ساعت) با سنباده‌ی P١٨٠ یا P٢٢٠ بستگی به نوع کارمان دارد، پرداخت می‌کنیم. در این مرحله درب نمای خود را پیدا کرده اما هنوز کار ما با آن تمام نشده است. برای اینکه مطمئن شویم کیفیت رنگ‌آمیزی درب به مرور زمان و یا فرسایش و یا ضربه و رطوبت تغییر نمی‌کند، می‌توانیم پوشش نهایی خود را با رنگ‌های پلی استر و پلی اورتان انجام دهیم که این رنگ‌ها هم به صورت براق و مات و یا مات و براق به صورت ۵٠% اجرا می‌شود و طیف زیبایی از ابتدایی‌ترین رنگ آستر شاپان ما و همرنگی که مرحله‌ی دوم انجام دادیم را به ما نشان دهد.

 امیدوارم با خانواده‌ی رنگ‌های گردویی آشنا شده باشید. همان‌طور که گفته شد پوشش رنگ‌های ما (سیلر، کیلر، پلی‌استر و پلی اورتان) به صورت سلولزی و بی‌رنگ بوده و فقط به جلا و استحکام کار ما کمک می‌کنند و ایجاد رنگ‌آمیزی روی سطح کار به وسیله‌ی آستر شاپان و همرنگی بوده که به صورت سلیقه‌ای به رنگ‌های مختلف (گردویی، فندقی، ماهگونی، عسلی و خودرنگ) بوده است.

دیدگاهتان را بنویسید

بستن منو